IL COLLEZIONISTA: GIANLUCA SEMPRINI

(di Franco BOVAIO) Gianluca Semprini è uno dei giornalisti d’inchiesta più noti di Rainews e Radiouno. Pochi sanno, però, che è anche un grande tifoso della e un collezionista “distratto”, come dice lui, di cose giallorosse. Soprattutto di , autografi e delle partite.

“La mia è una passione che affonda le radici negli anni dell’infanzia e dell’adolescenza – ci dice – tra la fine degli anni ’70 e l’inizio degli ’80 noi ragazzini vivevamo tutti pane e . La ci faceva sognare e impazzimmo di gioia quando, con l’arrivo di Falçao, lo dell’83 e tutti i successi di quella prima metà degli anni ’80, i nostri sogni diventarono una meravigliosa realtà”.

E’ in quei che nasce la tua passione per il collezionismo?
“Chiariamo subito che io non sono uno di quei collezionisti maniacali ed espertissimi di cui ho letto spesso in questa bella rubrica che gli dedicate e che meritano di avere. Rispetto loro sono un dilettante. Ma nel mio piccolo penso di poter dire di aver posseduto e di possedere pezzi molto belli della come, ad esempio, una montagna di sulla storia della e sui suoi singoli giocatori oppure come i delle partite alle quali ho assistito dal vivo. Purtroppo nei vari traslochi che ho fatto nella mia vita qualche cosa l’ho perduta, ma quando parlo con altri innamorati della “Magica” come me sento che è una sventura capitata tutti. Allora mi consolo, perché mi dico che in fondo non sono così distratto come penso”.

Quale è il pezzo più pregiato della tua collezione?
“Sicuramente l’autografo di Falçao, che tra l’altro ho avuto in tre copie diverse e in tre momenti diversi della mia vita. Il primo è del 1981, ero in piscina ad e all’improvviso, da dietro una siepe, vedo spuntare la sua chioma bionda. “Ma è Falçao” penso. Esco di corsa dall’acqua, prendo carta e penna e corro da lui, che stava con Turone e gli chiedo l’autografo con l’emozione che solo un bambino di 11 anni può avere. Il secondo risale al 2006, quando ero Berlino al seguito dell’ che stava per diventare Campione del Mondo. Il giorno della ero in tribuna , mi giro e vedo Falçao qualche fila più in alto della mia. Impazzisco di nuovo totalmente, come quando avevo 11 anni e faccio una cosa che, vista anche la mia professione, non faccio mai. Ridivento bambino e mi butto addosso lui per foto e autografo di rito. Il terzo è di poco prima dello scoppio del , Milano, in un ristorante del centro, dove stavo mangiando. Lo vedo e rifaccio ancora la stessa scena delle due volte precedenti”.

Hai mai messo a frutto questa tua passione per la ?
“No, anche se possiamo dire che nel ero lo scagnozzo di Peppe Presutti e Luca Prosperi quando allestivano la sui settanta anni della società all’Ostiense. Io stavo in segreteria, facevo la manovalanza, appiccicavo le foto originali che mi davano loro sui pannelli, tra le quali ricordo in modo particolare quella in bianco e nero di con una a righe mentre stava salendo su una mini verde. Poi accoglievo tutti gli ex giocatori che venivano a portare i loro cimeli da esporre. Ricordo ancora Naim che arrivò con lo scrigno delle sue cose, tra le quali le scarpe da gioco. E feci anche il modello, perché per l’occasione vennero riprodotte alcune vecchie maglie del club che mi fecero indossare per mostrarle. L’esperienza di allestire una sulla storia della è stata una delle più belle che ho fatto”.

C’è un aneddoto legato alla tua passione giallorossa?
“Ce ne è uno che si anche al mondo del collezionismo. Quando ero adolescente avevo una comitiva di amici tutti romanisti tranne uno, che era laziale. Così un giorno, per scherzo, gli dissi che mi ero procurato un autografo di , che a quei tempi giocava con la e che lui desiderava molto. Così glielo vendetti a mille lire. Ma in realtà quell’autografo ero finto, perché lo avevo fatto io”.

53 thoughts on “IL COLLEZIONISTA: GIANLUCA SEMPRINI

  • 06/02/2021 in 12:27
    Permalink

    Amazing blog! Do you have any tips and hints for aspiring writers? I’m planning to start my own site soon but I’m a little lost on everything. Would you recommend starting with a free platform like WordPress or go for a paid option? There are so many options out there that I’m completely overwhelmed .. Any ideas? Many thanks!

    Rispondi
  • 12/02/2021 in 13:00
    Permalink

    Right now it sounds like BlogEngine is the top blogging platform out there right now. (from what I’ve read) Is that what you are using on your blog?

    Rispondi
  • 16/02/2021 in 20:13
    Permalink

    I’m still learning from you, while I’m making my way to the top as well. I absolutely love reading all that is written on your website.Keep the tips coming. I enjoyed it!

    Rispondi
  • 23/02/2021 in 10:22
    Permalink

    Hmm is anyone else having problems with the pictures on this blog loading? I’m trying to find out if its a problem on my end or if it’s the blog. Any feedback would be greatly appreciated.

    Rispondi
  • 25/02/2021 in 01:46
    Permalink

    Good day! I know this is kinda off topic however , I’d figured I’d ask. Would you be interested in exchanging links or maybe guest writing a blog article or vice-versa? My website addresses a lot of the same subjects as yours and I think we could greatly benefit from each other. If you might be interested feel free to shoot me an e-mail. I look forward to hearing from you! Wonderful blog by the way!

    Rispondi
  • 27/02/2021 in 08:50
    Permalink

    I am typically to blogging and i really admire your content. The article has really peaks my interest. I’m going to bookmark your website and preserve checking for new information.

    Rispondi
  • 27/02/2021 in 21:27
    Permalink

    I’ll right away clutch your rss feed as I can’t in finding your email subscription hyperlink or e-newsletter service. Do you’ve any? Kindly permit me understand so that I could subscribe. Thanks.

    Rispondi
  • 28/02/2021 in 21:28
    Permalink

    I have learn some just right stuff here. Certainly worth bookmarking for revisiting. I wonder how a lot attempt you put to make this type of excellent informative web site.

    Rispondi
  • 10/03/2021 in 06:58
    Permalink

    Hello! This is my first comment here so I just wanted to give a quick shout out and say I really enjoy reading your posts. Can you recommend any other blogs/websites/forums that cover the same topics? Thanks for your time!

    Rispondi
  • 10/03/2021 in 20:33
    Permalink

    I do not even know how I ended up here, but I thought this post was great. I do not know who you are but definitely you are going to a famous blogger if you aren’t already 😉 Cheers!

    Rispondi
  • 17/03/2021 in 19:23
    Permalink

    I will right away grab your rss feed as I can not find your email subscription link or newsletter service. Do you’ve any? Kindly let me know so that I could subscribe. Thanks.

    Rispondi
  • 17/03/2021 in 19:44
    Permalink

    Hi there! This is kind of off topic but I need some guidance from an established blog. Is it hard to set up your own blog? I’m not very techincal but I can figure things out pretty fast. I’m thinking about creating my own but I’m not sure where to start. Do you have any ideas or suggestions? With thanks

    Rispondi
  • 21/03/2021 in 20:32
    Permalink

    Only a smiling visitor here to share the love (:, btw great style and design. “Individuals may form communities, but it is institutions alone that can create a nation.” by Benjamin Disraeli.

    Rispondi
  • 21/03/2021 in 22:59
    Permalink

    I would like to thnkx for the efforts you have put in writing this blog. I am hoping the same high-grade blog post from you in the upcoming as well. In fact your creative writing abilities has inspired me to get my own blog now. Really the blogging is spreading its wings quickly. Your write up is a good example of it.

    Rispondi
  • 22/03/2021 in 21:13
    Permalink

    Hello there, just became alert to your blog through Google, and found that it’s truly informative. I am going to watch out for brussels. I will be grateful if you continue this in future. Many people will be benefited from your writing. Cheers!

    Rispondi
  • 22/03/2021 in 21:28
    Permalink

    Thanks for another magnificent article. Where else could anyone get that kind of info in such a perfect way of writing? I’ve a presentation next week, and I am on the look for such information.

    Rispondi
  • 24/03/2021 in 17:25
    Permalink

    I was just searching for this info for some time. After six hours of continuous Googleing, finally I got it in your website. I wonder what is the lack of Google strategy that do not rank this type of informative websites in top of the list. Normally the top sites are full of garbage.

    Rispondi
  • 24/03/2021 in 17:28
    Permalink

    Some truly interesting information, well written and broadly speaking user genial.

    Rispondi
  • 25/03/2021 in 00:42
    Permalink

    Thank you a bunch for sharing this with all people you really understand what you’re talking about! Bookmarked. Please additionally talk over with my site =). We will have a hyperlink change contract between us!

    Rispondi
  • 25/03/2021 in 15:57
    Permalink

    I have been exploring for a bit for any high-quality articles or weblog posts on this kind of space . Exploring in Yahoo I at last stumbled upon this site. Studying this information So i am glad to express that I’ve a very just right uncanny feeling I came upon exactly what I needed. I so much without a doubt will make certain to don’t fail to remember this web site and give it a look on a constant basis.

    Rispondi
  • 25/03/2021 in 16:15
    Permalink

    I like the helpful information you provide in your articles. I’ll bookmark your blog and check again here frequently. I’m quite sure I will learn plenty of new stuff right here! Good luck for the next!

    Rispondi
  • 26/03/2021 in 08:13
    Permalink

    I¦ll immediately take hold of your rss feed as I can’t find your email subscription link or e-newsletter service. Do you have any? Please let me understand in order that I may subscribe. Thanks.

    Rispondi
  • 26/03/2021 in 10:53
    Permalink

    Those are yours alright! . We at least need to get these people stealing images to start blogging! They probably just did a image search and grabbed them. They look good though!

    Rispondi
  • 26/03/2021 in 11:17
    Permalink

    Excellent website. A lot of helpful information here. I am sending it to a few friends ans also sharing in delicious. And certainly, thank you for your effort!

    Rispondi
  • 02/04/2021 in 21:17
    Permalink

    It is actually a nice and helpful piece of info. I¦m satisfied that you shared this helpful information with us. Please keep us up to date like this. Thanks for sharing.

    Rispondi
  • 05/04/2021 in 18:58
    Permalink

    I was very pleased to find this web-site.I wanted to thanks for your time for this wonderful read!! I definitely enjoying every little bit of it and I have you bookmarked to check out new stuff you blog post.

    Rispondi
  • 11/04/2021 in 02:19
    Permalink

    Thanks a bunch for sharing this with all folks you really know what you are talking about! Bookmarked. Kindly also visit my website =). We may have a hyperlink exchange contract among us!

    Rispondi
  • 13/04/2021 in 03:27
    Permalink

    Today, I went to the beach with my children. I found a sea shell and gave it to my 4 year old daughter and said “You can hear the ocean if you put this to your ear.” She put the shell to her ear and screamed. There was a hermit crab inside and it pinched her ear. She never wants to go back! LoL I know this is completely off topic but I had to tell someone!

    Rispondi
  • 17/04/2021 in 08:04
    Permalink

    Thank you for every other informative website. The place else may just I get that kind of information written in such a perfect way? I have a mission that I am just now running on, and I’ve been on the look out for such info.

    Rispondi
  • 17/04/2021 in 09:22
    Permalink

    whoah this weblog is wonderful i like reading your articles. Stay up the good work! You understand, many individuals are hunting around for this info, you can help them greatly.

    Rispondi
  • 20/04/2021 in 11:02
    Permalink

    Thank you for sharing excellent informations. Your website is very cool. I’m impressed by the details that you have on this blog. It reveals how nicely you perceive this subject. Bookmarked this web page, will come back for extra articles. You, my friend, ROCK! I found simply the information I already searched all over the place and just could not come across. What an ideal web site.

    Rispondi
  • 21/04/2021 in 20:47
    Permalink

    Thank you, I’ve recently been looking for info about this topic for ages and yours is the best I have found out so far. However, what in regards to the conclusion? Are you certain in regards to the source?

    Rispondi